kenyataan ku li

GAMAT

Wednesday, September 15, 2010

GAMAT Serah Memorandum Kepada MB Kelantan


13 Sept, Kota Bharu : Gabungan Anak Muda Tuntut Royalti (GAMAT) terus mengorak langkah dengan lebih serius apabila telah menyerahkan satu memorandum kepada Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz semalam di Kota Bharu.
Penyerahan memorandum itu diadakan serentak dengan Majlis Mesra Eidulfitri Mahasiswa Bersama MB Kelantan.
Penyerahan memorandum itu diserahkan oleh Saudara Zaki Sukery (Presiden Ma’aruf Club UIA), Saudara Ahmad Syazwan Muhammad Hassan (YDP PMIUM), Abdul Razak Omar (PMIUM), Mohd Khairul Abdullah Halim (PMIUTM) dan Wan Baihaqi Abdul Rahman (PPIUNITEN).
Penyerahan itu sebagai tanda sokongan yang diberikan oleh anak muda Kelantan kepada kerajaan negeri Kelantan yang berusaha untuk mengembalikan hak royalti kepada rakyat Kelantan.
GAMAT yang ditubuhkan baru-baru ini telah menggabungkan semua anak muda di seluruh pelusuk Malaysia yang bertujuan untuk menyokong Tuntutan Royalti oleh Kerajaan Negeri Kelantan yang dibuat oleh Tuan Guru Nik Abd Aziz selain menuntut Royalti Minyak Kelantan dikembalikan semula sebagai hak Kerajaan Negeri Kelantan.

Di antara tuntutan lain GAMAT adalah memberikan hak royalti yang sepatutnya kepada rakyat Kelantan tanpa ada sebarang diskriminasi, jangan memutarbelitkan fakta dan isu royalti yang berlaku dan kerajaan perlulah bersikap adil kepada rakyat Kelantan tanpa mengira batasan politik.
Selain itu, sekiranya tuntutan mereka tidak dapat diselesaikan dengan berhemat, seluruh mahasiswa akan membawa isu ini ke kampus.
Penyerahan memorandum semalam juga memaparkan satu kain rentang yang penuh dengan tanda tangan sebagai sokongan anak muda Kelantan terhadap hasrat mereka itu.
GAMAT yang ditubuhkan oleh pemimpin persatuan-persatuan mahasiswa seluruh negara dilihat satu kebetulan kerana kebanyakan pemimpian tertinggi persatuan-persatuan tersebut adalah merupakan anak jati Kelantan.

Sumber:

No comments:

Post a Comment